Tuesday 28 August 2012

6 PeRKaRa PaLiNG Top TiMe RaYa

Raya, raya, raya.....huhu

1. Duit Raya

- Ini adalah benda paling 'famous tym raya'. Daripada budak hingga ke bapa  budak semuanya mencari, menunggu dan menanti akan kehadirannya. Mana tidaknya, duit free 'bro' siapa ndak mau.



2. Takbir Raya

- Ini adalah perkara yang wajib ada setelah raya diumumkan. Apabila kita mendengar takbir raya dikumandangkan di Masjid-masjid berdekatan mahupun dicorong-corong radio dan televisyen, pasti dan pasti air mata kegembiraan/kesedihan akan membasahi pipi kita disebabkan oleh sesuatu perkara yang menyentuh hati sanubari individu itu sendiri.(cehhh wahhh..)



3. Rumah Terbuka Raya

- Dengar sahaja perkataan rumah terbuka, pasti terlintas difikiran kita 'makan free'. Dekat Malaysia ni, amalan rumah terbuka telah lama diamalkan oleh rakyatnya yang berbilang bangsa. Ini adalah satu perkara yang sangat baik, dengan menjemput sesiapa sahaja untuk datang ke rumah menjamah pelbagai jenis makanan yang telah disediakan oleh tuan rumah. Jadi tuan rumah dapatlah beramal dengan bersedekah dan mengeratkan hubungan siratulrahim antara tetamu. Bolehlah tuan rumah tambah-tambah pahala. :)



4. Kuih Raya

- Fuh, di Malaysia ni kuih raya sudah kira wajib da bagi setiap rumah. Andai kata tiada kuih raya bukan raya lah namanya rumah tu. Senang cerita setiap rumah mesti adalah perkara ni, tidak kira main buat sendiri ataupun beli dekat kedai.



5. Bunga Api dan Mercun raya

- Ini lagi, perkara ni belum pun raya sudah bermula acaranya. Hinggakan ada yang tidak dapat beraya kerananya. Agak-agaklah mahu main mercun tu sampai membahayakan diri sendiri dan orang lain. Kalau mahu main gak, main jak la bunga api bha..:) peace yo, raya bebas tnpa mercun..



6. Pending Raya by Celcom

- Perkara ini paling kerap aku dengar ceritanya sejak raya diumumkan lagi.  'Punyalah la sandi', ada saja yang mengadu dengan aku berkaitan dengan perkara ni. Minta maaflah ya sempena hari raya ini, aku ini bukannya kerja di celcom, bukannya pemilik syarikat celcom dan bukannya boleh buat apa-apa kesian. Aku ini tiada apa-apa, kereta pun tiada, rumah pun tiada yang ada pun bapa punya, jd mau mengadu pasal line celcom rosak, bukan disini tempatnya. :p




#perlu diingatkan susunan ini adalah berdasarkan fikiran saya. Ianya tiada kaitan dengan hidup ataupun yang sudah meninggal dunia. So, xterlintas pun mau menghina sesiapa..peace yo..:) 

3 comments:

  1. Haha.. Yg ke-6 2 yg paling best.. Biasa celcom la 2 salu buat hal... Bikin baccat!

    ReplyDelete
  2. tu la tu boss, tym raya ni la celcom mau buat hal...hbz susa mau p braya d wat nya..huhu

    ReplyDelete
  3. I found it interesting how your notes only focus on website..
    โคนัน เดอะมูฟวี่

    ReplyDelete